Paweł Dobrowolski

klasa perkusji

Zapraszam wszystkich zainteresowanych do uczestnictwa w Międzynarodowych Warsztatach Jazzowych Cho-Jazz. W klasie perkusji, którą mam zaszczyt prowadzić, postaram się pokazać jak najszersze spektrum szeroko pojętej sztuki perkusyjnej.

Zajęcia dzielą się na wykład teoretyczny (poranny) i lekcje indywidualne (po południu).
Poniżej krótka prezentacja zagadnień, które poruszamy na warsztatach:

1. TECHNIKA:
-sposoby trzymania pałek: traditional, matched grip, oraz układ rąk french, german & american grip
-podstawowe założenia techniki Moeller’a: up-stroke, down-stroke, tap, full-stroke
-aplikacja techniki Moeller’a na zestaw perkusyjny
-artykulacja i brzmienie na werblu
-rudimenty: 25 PAS Essential Rudiments + 128 Modern Hybrid Rudiments
-etiudy werblowe: Pratt Book, Wilcoxon, New Pratt Book
-aplikacja rudimentów na zestaw perkusyjny

2. JAZZ/SWING
-pojęcie swingu – omówienie pulsacji triolowej i zagadnienia swingu
-swing pattern na talerzu ride i hi-hat (technika uderzenia, brzmienie, artykulacja)
-swing pattern w różnych tempach slow, medium, fast, uptempo, jazz-waltz
-dołączenie pozostałych elementów zestawu: hi-hat, werbel, stopa, tomy
-koordynacja i niezależność kończyn w swingowych podziałach triolowych/ósemkowych w zależności od tempa
-comping – sposoby akompaniamentu na werblu stopie i tomach
-brushes – technika gry szczotkami, ballada ósemkowa, triolowa, jazz-waltz
-pulsacja triolowa: rozkład “subdivisions” w zależności od podziałów rytmicznych
-pulsacja ósemkowa: rozkład “subdivisions” w zależności od podziałów rytmicznych
-sposoby grania “ponad kreską taktową”

3. AFRO-LATIN
-omówienie genezy rytmów latyno-amerykańskich i afrykańskich w jazzie
-rytmy kubańskie: omówienie elementów składowych (clave, cascara, tumbao, montuno) oraz rytmów (rumba, mambo, songo, bolero, guaguanco)
-rytmy afrykańskie: omówienie zjawiska polirytmii 6/4, metod trójdzielnego grupowania oraz typowych rytmów 6/8, 12/8
-rytmy brazylijskie: omówienie rytmów min. samba, bossa nova, partito alto

4. GROOVES
-podstawowe zasady tworzenia, artykulacja, brzmienie, fills
-rytmy ósemkowe (blues, rock, pop)
-rytmy szesnastkowe (funk, fusion, drum&bass, R&B)
-rytmy shuffle (blues, shuffle, double shuffle, shuffle funk, R&B, Hip-Hop)

5. METRUM NIEPARZYSTE
-podstawowe warianty rytmów nieparzystych 3,5,7,9.
-metrum 3/4 w ujęciu ósemkowym, szesnastkowym i triolowym: polirytmia 3:2, 3:4 oraz sposoby budowania rytmów
-metrum 5/4 w ujęciu ósemkowym, szesnastkowym i triolowym: polirytmia 5:2, 5:4, 5:3 oraz sposoby budowania rytmów
-metrum 7/4 w ujęciu ósemkowym, szesnastkowym i triolowym: polirytmia 7:2, 7:4, 7:3 oraz sposoby budowania rytmów
-metrum 9/4 w ujęciu ósemkowym, szesnastkowym i triolowym: polirytmia 9:2, 9:4, 9:3 oraz sposoby budowania rytmów
-sposoby użycia grupowań 3,5,7,9 nakładanych na różne wartości rytmiczne
-budowanie rytmów na nieparzystych wartościach wartościach takich jak triole, kwintole, septole, itd…
-modulacje metryczne: zjawiska “przyspieszania lub zwalniania” tempa poprzez przekształcenia metryczne

6. SOLO PERKUSYJNE
-omówienie różnych wariantów improwizacji perkusyjnych, metod kreowania solo, dynamiki, artykulacji, dramaturgii
-metoda “question & answer” jako jedna z najczęściej spotykanych w muzyce jazzowej
-open solo bez time’u
-open solo w time
-open solo na formie utworu
-open solo na patternie rytmicznym
-“czwórki”, “ósemki”, 12-sto taktowy blues

7. BIG BAND
-omówienie podstawowych zasad kreowania partii perkusyjnych w big-bandzie
-przygotowywanie realizacji akcentów tzw: “set-up” w różnych podziałach, tempach i stylach.
-instrumentacja, na zestawie w odniesieniu do różnych sekcji big-bandu (trumpets, trombones, saxes)
-metody czytania i interpretacji zapisów nutowych na big-band

Ponadto omawiam kwestie instrumentarium, strojenia, doboru naciągów, pałek, talerzy, pokrowców itp…
Ewentualni kandydaci na studia mogą uzyskać informacje o warunkach i wymaganiach do podjęcia egzaminów na studia lub do szkół średnich.

Moim głównym celem podczas warsztatów jest zaaplikowanie ogólnego przekroju zagadnień dotyczących wykonawstwa perkusyjnego oraz zainspirowanie studentów na różnym poziomie do całorocznej pracy. Myślę, że różnorodność materiału pozwoliła każdemu znaleźć coś dla siebie.

Pozdrawiam i zapraszam!

Paweł Dobrowolski

 

Paweł Dobrowolski – absolwent Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w klasie perkusji Adama Buczka w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach.
Miał okazję występować i współpracować z takimi artystami jak:
Anna Maria Jopek, Nigel Kennedy, Terence Blanchard, Randy Brecker, Richard Bona, Dhafer Youssef, Mino Cinelu, Jeff Beck, Gonzalo Rubalcaba, Gil Goldstein, Makoto Ozone, NDR Big Band, Maria Schneider Jazz Orchestra, Jacques Schwarz-Bart, Gordon Haskell, Brad Terry, SBB, Michał Urbaniak, Urszula Dudziak, Zbiniew Namysłowski, Janusz Muniak, Tomasz Szukalski, Wojciech Karolak, Zbigniew Wegehaupt, Krzysztof Ścierański, Janusz Skowron, Henryk Miśkiewicz, Andrzej Olejniczak, Adam Pierończyk, Grzegorz Nagórski, Krzysztof Herdzin, Adam Bałdych, Robert i Wojciech Majewscy, Jacek i Wojciech Niedzielowie, Mieczysław Szcześnak, Włodek Pawlik, Krzesimir Dębski, Adam Klocek, Kuba Badach, Marek Napiórkowski, Paweł Tomaszewski, Gary Guthman, Mariusz Bogdanowicz, Marek Bałata, Anna Serafińska, Łona i Webber, Marika, Bovska, Bisquit, Carmen Moreno, Dorota Miśkiewicz, Monika Kuszyńska, Zakopower, Monika Borzym, Beata Przybytek, Marta Król, Sasha Strunin, Grzech Piotrowski, Marek Dyjak, Karim Martusewicz, Paweł Kaczmarczyk, Rafał Sarnecki, Ola Tomaszewska, Michał Wróblewski oraz wieloma innymi.

Laureat nagrody Akademii Fonograficznej – Fryderyk 2006 w kategorii płyta roku -muzyka jazzowa za udział w nagraniu „Assymetry“ Zbigniewa Namysłowskiego.
Nominacja do nagrody Akademii Fonograficznej – Fryderyk 2014 w kategorii płyta roku – muzyka jazzowa za udział w nagraniu „Moderate Haste” Quintetu Jacka Namysłowskiego.
Nominacja do nagrody Akademii Fonograficznej – Fryderyk 2016 w kategorii płyta roku – muzyka jazzowa za udział w nagraniu „Trójka Live” Sextetu Marka Napiórkowskiego.
Wykładowca na Międzynarodowych Warsztatach Jazzowych: Puławy 2014,2015,2016,2017 oraz Cho-Jazz 2016, 2017.
Kilkakrotnie wybierany na drugim miejscu w kategorii Perkusista Roku w corocznej ankiecie czytelników magazynu Jazz Forum.

W dotychczasowym dorobku posiada ponad 30 nagranych płyt jak również muzykę do seriali oraz udział w programach telewizyjnych stacji polskich TVP1, TVP2, POLSAT, TVN oraz zagranicznych: RTL, ZDF, BBC, MEZZO.

Laureat min:
– I nagrody i statuetki ‘Aniołka Jazzowego’ na festiwalu ‘Bielska Zadymka Jazzowa’ 2004 i 2005.
– I miejsca GRAND PRIX w kategorii zespołowej 40 Wrocławskiego Festiwalu Jazzowego  ‘Jazz Nad Odrą 2004′
– I nagrody na na Międzynarodowym Konkursie Młodych i Debiutujących Zespołów Jazzowych  ‘Jazz Juniors’ 2002 i 2005,
– Wyróżnienia dla instrumentalisty na ‘Jazz Juniors 2004’,
– ‘Swingujący Kruk’ – wyróżnienie dla instrumentalisty na II-nd Hot Jazz Spring – Częstochowa 2003,
– I nagrody na ‘Konkursie Zespołów Jazzowych’ w Radomiu 2004,
– I nagrody zespołowej na ‘Kultursalon Horbiger 2004’ w Wiedniu,
– I nagrody zespołowej ‘Klucz do Kariery‘ na ‘Pomorskiej Jesieni Jazzowej’ 2004.

Występował na wielu festiwalach krajowych i zagranicznych min: w Australii, Japonii, Korei Płd., Chinach, Indonezji, Indiach, Singapurze, Libanie, Izraelu, Palestynie, Turcji, Niemczech, Czechach, Francji, Holandii, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Luksemburgu, Szwajcarji, Austrii, Hiszpanii, Włoszech, Rosji, Rumunii, Serbii, Ukrainie, Estonii, Łotwie, Białorusi, Szwecji, Norwegii, USA, Meksyku.

Miał okazję koncertować na wielu prestiżowych scenach np: Royal Albert Hall w Londynie, Olympia w Paryżu, filharmoniach w Europie i na świecie, scenach klubowych min: Ronnie Scott’s w Londynie, Blue Note w Tokio i w Mediolanie, New Morning w Paryżu, oraz wielu innych.

„Zapraszam wszystkich zainteresowanych na warsztaty jazzowe do Chodzieży. Gwarantujemy świetną atmosferę i mnóstwo muzyki!
Przybywajcie ;-)”
– Paweł Dobrowolski

Skip to content