Marek Stawiński

emisja głosu

Podczas lekcji indywidualnej będziemy wykonywać ćwiczenia pozwalające na  izolację twojej krtani od  artykulacji czyli samogłosek i spółgłosek co pozwoli na dużo swobodniejsze wydobywanie dźwięków.

Poszukamy sposobów by Twoja krtań była jak najbardziej swobodna i znajdowała się w neutralnym położeniu twojej szyi.

Używając ćwiczeń palpacyjnych (dotykowych) zaczniemy relaksować Twoją krtań. Sam zaczniesz uczyć się kontrolowania swojej krtani oraz jej relaksowania.

Przy zrelaksowanej krtani zaczniesz odczuwać zupełnie inny przepływ powietrza między fałdami głosowymi oraz zupełnie inny rezonans powstający w trakcie głosowym.

Popracujemy nad Twoim językiem, by nie przeszkadzał w emisji i był Twoim sprzymierzeńcem.

Będziemy relaksować Twoją żuchwę oraz oddech by wszystko było gotowe do pracy ale zrelaksowane a nie spięte.

Popracujemy nad twoim prawidłowym oddechem wokalnym… tzw. Suportem –  wsparciem oddechowym, które jest niezwykle ważne a zaburzone wywołuję zbyt duże ciśnienie podkrtaniowe, często zamykające trakt głosowy i uniemożliwiające swobodną emisję.

Popracujemy nad podniebieniem miękkim, żeby było Twoim sprzymierzeńcem a nie wrogiem. 


Marek Stawiński – Profesjonalny Trener Wokalny

Niezwykle doświadczony nauczyciel śpiewu (coach wokalny), – absolwent Akademii Muzycznej
w Bydgoszczy wydziału Wokalno – Aktorskiego oraz Studium Pedagogicznego o kierunku Pedagogika Wokalna aktor, instruktor tańca, trener rozwoju osobistego wykorzystujący podczas zajęć naturalne techniki wokalne – Flow Phonation – Fonację Przepływową.


Osiąga spektakularne efekty w bardzo krótkim czasie. Rehabilituje zniszczone głosy. Poszerza skalę głosu oraz jego brzmienie. Pomaga opanować stres sceniczny. Wielu jego uczniów bierze udział
w programach telewizyjnych, nagrywa płyty, teledyski i osiąga sukcesy na polskich i międzynarodowych przeglądach wokalnych.
Od 2006 r wykładowca na wielu warsztatach wokalnych (w latach 2008 -2018 na Międzynarodowych Warsztatach Jazzowych w Puławach)  a od 2015 r również na Międzynarodowych Warsztatach Jazzowych w Chodzieży.
Od 2004 roku współpracował z legendarnym Amerykańskim Stowarzyszeniem Nauczycieli Śpiewu Setha Riggsa w Los Angeles –  Speech Level Singing (SLS).  W latach 2007 – 2010 Certyfikowany Nauczyciel Śpiewu Techniką SLS stopnia II.
Od 2013 roku współpracuje z Międzynarodowym  Stowarzyszeniem Nauczycieli Śpiewu MIX  (IVTOM ) –  International Voice Teacher of MIX w USA założonym przez fantastycznego nauczyciela śpiewu i mentora Deana Kaelina.

W latach 2015 – 2018  był  Certyfikowanym Nauczycieli Śpiewu organizacji IVTOM w USA.

Od 18 lat uczestniczy w najbardziej prestiżowych szkoleniach wokalnych, konferencjach naukowych na temat śpiewu oraz technik nauczania śpiewu, zagadnień związanych z fizjologią głosu.

Rozwijał swój głos oraz uczył się doskonałego nauczania śpiewu u najlepszych nauczycieli z USA: Seth Riggs, Greg Enriquez – nauczyciel Celine Dion, Dave Stroud, Jeffrey Skouson, Melissa Cross, Dean Kaelin, Rocio Guitard, Hubert Noe oraz wielu innych.

Brał udział w wielu programach telewizyjnych. Akor w produkcjach: Serial „Czułość
i kłamstwa”, Serial „Złotopolscy ”, Serial „Adam i Ewa”, Film „Przedwiośnie”, Serial „13 Posterunek” , Film „Avalon” – Film „Anna Karenina” – Sensacje XX Wieku, Program 997
i innych.

Jeden z twórców Musicalu „ Lato Miłości” w Kozienicach.

W 2004r. nagrał płytę „ Ku Polanie” z piosenkami Edwarda Stachury.

W latach 1998  – 2000 (jeszcze jako student) występował gościnnie – jako aktor –  w Teatrze Polskim w Bydgoszczy.

W 2001 roku dobył Turnee po Europie występując w Musicalu „Grosse Freiheit nr 7”

Od 2008r pracuje metodą FLOW PHONATION – FONACJĄ PRZEPŁYWOWĄ.
Uczestniczy w warsztatach prowadzonych przez Huberta Noe z Austrii (Twórcę Metody) oraz
w innych warsztatach i międzynarodowych konferencjach organizowanych przez Stowarzyszenie Nauczycieli Śpiewu MIX.

FLOW PHONATION –  FONACJA PRZEPŁYWOWA to filozofia śpiewania, technika zdrowego wydobywania dźwięku, absolutnie zgodna z fizjologią naszego ciała. To technika pracy z ciałem
i umysłem, która ma wywołać jak najbardziej naturalne odruchy podczas wydobywania dźwięku. 

Dr Hubert Noe, foniatra i nauczyciel śpiewu, kilka lat temu zaczął propagować ten sposób podchodzenia do głosu w Polsce, Europie i na Świecie. Flow Phonation jest  zgodne i w dużej mierze opiera się na badaniach i odkryciach Profesora Johana Sundberga, (urodzony w 1936r.)  wybitnego szwedzkiego uczonego od akustyki muzycznej. Sam Sundberg studiował również wokalistykę, dzięki czemu doskonale łączy badania z praktyką wykonawczą. W tym podejściu do głosu mają również zastosowania odkrycia i badania Ingo  Titze   (urodzony w 1941r. w Niemczach ) jednego
z wiodących naukowców zajmujących się głosem , autora wielu książek oraz ponad 400 artykułów
na temat głosu, 

Spojrzenie na głos w ujęciu fizycznym, które propaguje dr Hubert Noe (Flow Phonation) to niezwykle skuteczny sposób na pracę z głosem. Szybko pozwala na zdiagnozowanie błędów emisyjnych oraz daje możliwości ich rozwiązania. 

Okazuje się, że odpowiednie podejście do ćwiczeń, odpowiednie odczuwanie, powoduje, że nasz głos funkcjonuje niezwykle  efektywnie, dając nam ogromne poczucie wolności. Siła głosu bierze się
z przepływu powietrza , które jest paliwem dla głosu. Przy swobodnym przepływie między fałdami głosowymi , następuje zassanie fałd głosowych i ich swobodna praca, przy minimalnym ciśnieniu potrzebnym do wydobycia dźwięku. Jednocześnie swobodnie przepływające powietrze, przecinane przez fałdy głosowe a następnie kształtowane przez trakt głosowy sprawie, że nasz głos staje się wyjątkowo dźwięczny. Bez niepotrzebnych napięć.  Jak to się mówi : Najtrudniej jest głosowi nie pomagać i nie przeszkadzać. I tego właśnie będziemy się uczyć na zajęciach.

Generalnie holistycznie podejdziemy do Twojego głosu byś odczuł nowe, być może zupełnie Ci nie znane odczucia, które mają sprawić, że zaczniesz śpiewać dużo bardziej fizjologicznie a następnie ćwicząc w domu zaczniesz prowadzić swój głos w kierunku jego całkowitego uwolnienia.

Umiejętności zdobyte podczas ćwiczeń od razu wykorzystamy w piosence. 

Będziemy ogromną uwagę zwracać na niezależność pracy samogłosek i spółgłosek. 

Zwrócimy uwagę na legato w głosie, legato w piosence oraz będziemy się uczyć glissando.

EnglishGermanPolishUkrainian
Skip to content