Rafał Sarnecki

klasa gitary

16Gitarzysta jazzowy, kompozytor, aranżer, urodzony w 1982 roku w Warszawie. Od 2005 roku mieszka i występuje w Nowym Jorku. Jako lider własnych projektów muzycznych koncertował w Chinach, Korei Południowej, Malezji, Chile, Izraelu, na wschodnim i zachodnim wybrzeżu USA oraz wielu krajach Europy. Miał zaszczyt wystąpić na scenie obok takich gwiazd polskiej i światowej sceny jazzowej jak: Gary Thomas, Ben Wendel, Alex Sipiagin, Joel Frahm, Janusz Muniak, Wojciech Karolak, czy Adam Pierończyk. Dwukrotnie był nominowany do nagrody FRYDERYK.

Już w 2002 roku został zauważony na „Międzynarodowym Konkursie Gitarzystów Jazzowych Guitar City 2002”, gdzie otrzymał pierwszą nagrodę. W 2005 roku otrzymał stypendium na prestiżowym wydziale jazzu w New School University w Nowym Jorku, gdzie studiował pod okiem takich mistrzów jak Paul Bollenback, Peter Bernstein czy Buster Williams. Kontynuując naukę w Nowym Jorku w maju 2010 roku ukończył również studia magisterskie na wydziale jazzu w Queens College CUNY. W 2015 roku Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie przyznał mu tytuł doktora w dziedzinie kompozycji.

Rafał nagrał cztery płyty prezentujące jego kompozycje autorskie. Pierwszy album „Songs From a New Place” wydany w 2008 roku był nominowany do nagrody Fryderyk 2009. Druga płyta zatytułowana „The Madman Rambles Again” została wydana w 2011 przez prestiżową hiszpańską wytwórnię Fresh Sound New Talent. Wśród artystów, którzy nagrywali dla tej wytwórni, są takie gwiazdy muzyki jazzowej jak Brad Mehldau, Kurt Rosenwinkel czy Esperanza Spalding. Amerykański portal internetowy All About Jazz wymienił “The Madman Rambles Again” wśród najciekawszych albumów jazzowych 2011 roku. Trzeci album zatytułowany “Cat’s Dream” został nominowany do nagrody Fryderyk 2015 w kategorii “Album Roku (Jazz)”.

Latem 2018 nakładem amerykańskiej firmy Outside in Music ukaże się najnowszy czwarty album Rafała „Climbing Trees”, na którym można usłyszeć czołówkę muzyków nowojorskiej sceny jazzowej.

W trakcie warsztatów staram się pokazać zagadnienia rytmiki, harmonii i melodyki jazzowej od możliwie najprostszej strony. Wierzę, że im szybciej moi uczniowie opanują tę wiedzę tym wcześniej będą mogli o niej zapomnieć i podążyć za intuicją i sercem. Zdaję sobie sprawę z tego, że uczestnicy Cho-jazz fascynują się różnymi stylami muzycznymi, nie tylko jazzem. Na podstawie przykładów z muzyki jazzowej staram się przekazać uczniom wiedzę muzyczną mającą zastosowanie w różnych stylach – wiedzę, która pozwoli im swobodnie wyrazić się poprzez muzykę.
Rafał Sarnecki